Ciri – Ciri Guru Yang Efektif
Guru yang efektif ini adalah guru yang mempunyai kualiti
yang membolehkan dirinya membimbing anak muridnya mencapai objektif dan
matlamat pembelajaran. Dalam erti kata lain yang lebih mudah, kebolehan guru
ini amat berkesan dalam pengajaran.Ciri – ciri seorang guru yang efektif boleh
dibahagikan kepada:
A) KUALITI PERIBADI
- Kemahiran komunikasi yang baik, berilmu, mudah didekati dan disenangi, boleh berkecindan (humor) , semangat, mudah menyesuaikan diri.
- bersikap positif dan bermotivasi, sistematik, adil, flesibel dengan tugas, menghormati setiap individu.
- berani, sabar, terbuka, komited, bertanggungjawab, berintegriti, merendah diri.
- sentiasa berusaha meningkatkan ilmu dan membaiki diri.
B) KOMPETENSI PENGAJARAN PEMBELAJARAN
bagaimana seseorang guru secara efektif menggunakan gaya pengajaran, personalitinya, dan strategi pengajarannya untuk memaksimakan keupayaan pelajarnya membentuk ilmu baru. Seseorang guru perlulah bertindak sebagai:
A) KUALITI PERIBADI
- Kemahiran komunikasi yang baik, berilmu, mudah didekati dan disenangi, boleh berkecindan (humor) , semangat, mudah menyesuaikan diri.
- bersikap positif dan bermotivasi, sistematik, adil, flesibel dengan tugas, menghormati setiap individu.
- berani, sabar, terbuka, komited, bertanggungjawab, berintegriti, merendah diri.
- sentiasa berusaha meningkatkan ilmu dan membaiki diri.
B) KOMPETENSI PENGAJARAN PEMBELAJARAN
bagaimana seseorang guru secara efektif menggunakan gaya pengajaran, personalitinya, dan strategi pengajarannya untuk memaksimakan keupayaan pelajarnya membentuk ilmu baru. Seseorang guru perlulah bertindak sebagai:
- Fasilitator – menjadi seorang pembimbing kepada muridnya.
- Membentuk keupayaan pelajar.
- Merancang P&P
- Mempelbagaikan aktiviti P&P
- Penggunaan pelbagai strategi, kaedah dan teknik dalam P&P
B) PENGHAYATAN DAN AMALAN NILAI
1 Menjadi model ikutan atau Qudwah hasanah kepada muridnya.
2 Seoranga yang Penyayang, dan mampu memahami muridnya.
3 Mengajar dan mengamalkan nilai-nilai yang baik serta sesuai dengan agama bangsa dan negara.
4 Tidak bersikap prejudis dan pilih kasih dalam mendidik anak murid mereka.
5 mempraktikkan polisi-polisi dan amalan-amalan pendidikan negara.
6 Peka terhadap isu-isu dan impaknya terhadap pendidikan
7 Komited terhadap pelajarnya.
8 Bertanggungjawab terhadap perkembangan profesional dan diri.
9 Membentuk nilai dan sikap pelajar.
Demikianlah ciri – ciri seorang guru yang efektif dalam pengurusan bilik darjah. Berusaha untuk menjadi para guru yang efektif agar anak didik kita nanti mampu menjadi insan yang berguna kepada negara kita yang tercinta. Renungilah kata ini:
Gagalnya seorang doktor, maka matilah pesakitya
Gagalnya seorang jurutera, maka runtuhlah binaannya
Gagalnya seorang peguam, maka terlepaslah pesalahnya
Akan tetapi
Gagalnya seorang guru, maka rosaklah anak bangsa kita
1 Menjadi model ikutan atau Qudwah hasanah kepada muridnya.
2 Seoranga yang Penyayang, dan mampu memahami muridnya.
3 Mengajar dan mengamalkan nilai-nilai yang baik serta sesuai dengan agama bangsa dan negara.
4 Tidak bersikap prejudis dan pilih kasih dalam mendidik anak murid mereka.
5 mempraktikkan polisi-polisi dan amalan-amalan pendidikan negara.
6 Peka terhadap isu-isu dan impaknya terhadap pendidikan
7 Komited terhadap pelajarnya.
8 Bertanggungjawab terhadap perkembangan profesional dan diri.
9 Membentuk nilai dan sikap pelajar.
Demikianlah ciri – ciri seorang guru yang efektif dalam pengurusan bilik darjah. Berusaha untuk menjadi para guru yang efektif agar anak didik kita nanti mampu menjadi insan yang berguna kepada negara kita yang tercinta. Renungilah kata ini:
Gagalnya seorang doktor, maka matilah pesakitya
Gagalnya seorang jurutera, maka runtuhlah binaannya
Gagalnya seorang peguam, maka terlepaslah pesalahnya
Akan tetapi
Gagalnya seorang guru, maka rosaklah anak bangsa kita
Tidak ada komentar:
Posting Komentar